Workshops

tegning
Tegner: Jacob Pernalonga Schriver

Herunder præsenteres de workshops jeg tilbyder. Der er workshops for de nye, de erfarne og dem der gerne vil dykke ned i de japanske begreber der anvendes i japanske bondage. Indholdet i den enkelte workshop er ikke fast, det kan også anvendes til inspiration til din/jeres egen workshop.

Undervisningen i japansk bondage tilpasses naturligvis den enkeltes behov og ønsker, eller hvis det er en gruppe, så gruppens behov og ønsker.  Undervisningen kan være individuelt eller mindre grupper på to-tre par eller evt. flere.

Som underviser er mit fokus mere på hvordan man binder end hvad man binder. Jeg er mere interesseret i effekten, hvordan det føles end hvordan det ser ud. Derfor er mine workshops også bygget op så der naturligvis læres eller bruges nogle forskellige figurer (bindinger), men vægten er på hvordan der bindes og hvordan bondagen kan bruges i leg.

Der er til de fleste af de beskrevne workshops nogle forudsætninger der skal være opfyldt for at du kan få det fulde udbytte af det, så skriv endelig så finder vi ud af om hvad du vil få ud af lige den workshop du er interesseret i.

Workshops

Herunder er der vejledende beskrivelser af de forskellige workshops. Jeg kan naturligvis også lave en workshop med lige det indhold du/I har lyst til.

Helt basic – Det er her det starter (1)
Det her er workshoppen hvor du lærer det helt basale når du aldrig har haft et reb i hånden før og skal til at lære at binde en person for første gang. Udover at lære nogle enkelte bindinger, så lærer i også hvordan man får dynamiken mellem den der binder og den der bindes til at fungere. Der bliver naturligvis også tid til at prøve at bruge de lærte bindinger i leg.

Forudsætninger: Ingen.

 

Leg på gulvet (2)

bondage billede
Model: Luna

Her lærer du nogle bindinger der giver dig de elementer der skal til for at du kan binde og lege med din partner på gulvet. Vi starter med repetition af elementerne fra Basic, så de er i frisk hukommelse og fortsætter med nogle nye bindinger og øver i at kombinere bindingerne og binde uden plan.

Forudsætninger: Svarende til basic, bundet nogle måneder eller tilsvarende – spørg.

 

Leg med suspension reb (3)
Et suspension reb – dvs et reb der bundet fra modellen og til et punkt i loftet eller andet sted giver en hel masse nye muligheder for at lege med reb. Man kan binde på modellens ben når modellen står op uden risiko for at modellen vælter. Man kan løfte et ben eller andre kropsdele og derigennem få mange flere muligheder i legen med reb. Du lærer nogle bindinger md suspension reb og nogle teknikker til hvordan man kan bruge bondagen til leg – når det er bundet.

Forudsætninger:Svarende til “leg på gulvet (2) eller tilsvarende.

 

Rytme og energi (4)

Vi arbejder videre med mulighederne i suspensions reb, men fokus er på hvordan vi binder – får modellen revet med – skabe energi og dynamik i det du binder. Vi skal arbejde med teknikker til at skabe energi og overføre energi til modellen. Det andet element er rytme, hvordan kan det bruges som et effektfuldt værktøj i legen med reb.

 

Den første suspension
På denne workshop gennemgår vi de elementer – som en gote (tk) – der skal til for at lave en yoki tzuri (sidelæns ophængning) på en sikker og flydende måde, så du til slut kan lave en suspension på e sikker og kontrolleret måde.

Forudsætninger: Binde en gote (2tk/3tk) sikkert

 

Flere suspensions
Denne workshop er åben i den forstand at der er mange mulige suspensions du kan lære – alt efter forudsætninger og interesse

 

Sabaku – rebets dovenskab
Sabaku: At binde med så få og enkelte bevægelser som muligt. Binde med mindst mulig friktion. På denne workshop kigger vi nærmere på hvordan du fører rebene når du binder. Lav friktion og så få og enkelte bevægelser som muligt giver et mere flydende flow i det du laver – og det giver også mulighed for at binde hurtigere og med mere energi

 

Kankyuu og Ma-ia (Rytme og afstand):
Kankyuu (Rytme), tidligere også kaldet Merihari. Den rytme man binder i og bevist brug af skift i rytme eller følge bestemt rytme, fx fra musik. Det er også pauser og afbrydelser i det man binder for at skabe plads til leg med Ki eller bryde en erfaren models fornemmelse af hvad sker der næst.

Ma-ia (afstand) Afstanden mellem model og rigger. Bevist brug af afstand og skift af afstand fra det tætte nærvær til skabelse af følelse af at være forladt i modellen.

På denne workshop er de figurer der bindes sekundært, det det handler om er hvordan du binder. Vi arbejder med rytme og afstand som er to væsentlige elementer i at skabe en dynamisk og spændende bondage oplevelse.

 

Ki Hairimasu:
Den energi du overfører til modellen. (Ki = energi, Hairimasu = gå ind i

Chi eller Ki – livsenergi – er meget grundlæggende begreb i østlige kulturer og er grundlæggende i kinesisk medicin, Tantra, Tao og buddisme samt flere massage former og Akupunktur/pressur.

At arbejde bevist med energi når man binder handler dels om at skabe energi i dig selv, overføre energi til modellen igennem den måde man binder på, men også om at aktivere energien i modellen og skabe et flow af energi i modellen og også gerne i modellen og rigger sammen.

På denne workshop er de figurer der bindes sekundært, det det handler om er hvordan du binder. Vi arbejder med forskellige teknikker til at skabe, overføre og lege med energi i legen med reb. 

 

Shuuchi nawa og Ura Wasa:
Shuuchi nawa = Dominant, manipulerende, følelsesmæssig, få modellen til at skamme sig og føle sig udnyttet/udmyget. At få modellen til at posere.

Shuuchi nawa er det begreb japanerne selv bruger om det de egentligt bruger bondage til.. At bondagen handler om at skabe følelser i modellen – traditionelt – skam og ydmygelse. I vores vestlige verden er det meget anderledes hvad der giver følelse af skam og ydmygelse og vi ønsker måske ikke på samme måde at ydmyge vores partner. Det betyder – efter min mening – ikke at vi ikke kan anvende begrebet og dyrke nogle af de samme effekter – men tilpasset vores kultur.

Ura Wasa: Skjulte teknikker – de ting man gør ved modellen, det man binder – og som en beskuer ikke kan se at kan gør. Det kan være brug af trykpunkter (Tsubo) eller teknik, måden at binde på, noget man hvisker til modellen oma.

På denne workshop er de figurer der bindes sekundært, det det handler om de ting du kan gøre mens d binder eller i pauser i binderiet. 

Fordsætninger: Øvet rigger – 2-3års erfaring.